پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
سبحان کرد جمشیدی [پدیدآور اصلی]، حسین قاسم زاده طهرانی[استاد راهنما]، عباس محمدی[استاد مشاور]
چکیده: ایمنی یکی از مهمترین پارامترهایی است که برای انتخاب راه در نظر گرفت می شود. آلودگی هوا نیز یکی از مسائل مهم کشور است که بخش اعظم آن از مصرف سوخت وسایل نقلیه بوجود می آید. با در نظرگرفتن روشهایی به منظور کاهش میزان مصرف سوخت می توان از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کرد و با شناخت عوامل تاثیرگذار از جمله درصد شیب و طول سربالایی جاده ها نیز می توان در هزینه های اقتصادی کاهش قابل توجهی ایجاد نمود. در این راستا اگر به طرح هندسی راه به عنوان یک راهکار برای مسئله فوق بنگریم، پارامترهای آن می توانند نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت داشته و در انتخاب بهترین مسیر از بین گزینه های موجود تاثیرگذار باشد. با توجه به وابستگی سوخت مصرفی به پارامترهای طرح هندسی راه مانند شیبها و طول سربالایی ، در این پژوهش میزان تاثیر این پارامترها بر مصرف سوخت در جاده سمنان- دامغان در منطقه گردنه آهوان مورد بررسی قرار گرفت. جهت بدست آوردن داده‌های موردنظر، به صورت میدانی و با استفاده از برنامه نرم افزاری، سرعت عبوری از مسیر مورد نظر برای وسیله نقلیه اتوبوس برداشت شده و با استفاده از نرم افزار Aimsun مصرف سوخت در حین حرکت خودروها بدست می آید. نتایج حاصل نحوه افزایش سوخت مصرفی را بر اساس طول سربالایی و درصد شیب آن نشان می دهد. همچنین در سربالایی های طولانی به دلیل کاهش سرعت خودرو مصرف سوخت کمتری (در واحد طول راه) دیده می شود.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#درصد شیب سربالایی #طول سربالایی #مصرف سوخت خودرو.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)